OV chip ergernis

Een OV chipkaart kan kapot gaan, zo vreemd is dat niet. Een chip in een kaart kan het nu eenmaal begeven. Wel onhandig als je dagelijks naar je werk reist en je dus naar een balie van het GVB Amsterdam moet voor een tijdelijke kaart, want hé, zoiets kan je niet online regelen. Daar werken overigens de liefste mensen die je meenemen in de formulieren en je een tijdelijke kaart leveren.

Zo, niet werkende kaart opgestuurd. Zelfs een bevestigingsbrief ontvangen dat de kaart is ontvangen en het geld wat erop stond is teruggestort. Dat komt wel goed dus.

Na drie weken vroeg ik me toch af waar de kaart bleef. Even bellen dus. “O, vreemd meneer. We sturen direct een nieuwe. Die heeft u binnen een week.” Een week later was mijn tijdelijke kaart verlopen – “helaas kan die niet verlengd worden meneer” – en een nieuwe had ik nog niet ontvangen.  Tsja. Ik moest toch mijn werk. Even bellen: “o, vreemd meneer. We sturen direct een nieuwe. U moet het nu even voorschieten, maar u kunt alles makkelijk declareren.” Twee weken later alsnog geen nieuwe kaart. Even bellen: “O. vreemd meneer. Ik zie nu wat het probleem is. Mijn collega’s waren helaas vergeten op verzenden te klikken. De kaart komt binnen een week naar u toe.”

De kaart was er binnen een week. Yes! Nu even declareren. Even bellen: “Meneer, u had wel eerst u kaart waarmee u het heeft voorgeschoten online  moeten registreren. Nu heeft u geen overzicht. U moet het nu opvragen bij Connexxion waarmee u reist.” Even met Connexxion bellen: “nee meneer dat overzicht hebben we niet, u moet bij de NS zijn waarvan uw kaart is.” Even langslopen bij de NS balie: “ja dat zeggen ze, maar wij hebben uw gegevens niet.”

Tsja, ruim 50 euro ‘voorgeschoten’. Een 50 euro die je nooit meer terug ziet, terwijl mijn werkgever gewoon betaalt voor mijn abonnement.

Als je al zo gek bent dat je de moeite doet om achter je geld aan te gaan dan ben je zoveel tijd kwijt dat het niet meer loont. Uren die je niet kan declareren.  Het geld is één ding, maar dit is een voorbeeld van hoe Nederland op dit moment werkt. We hebben allerhande technische snufjes ingevoerd, fusies tussen grote dienstverlenende bedrijven laten plaatsvinden en lekker veel dingen geoutsourced in het kader van efficiëntie. Wie is hier nu bij gebaat? Kan iemand mij dat uitleggen? Is dit goedkoper? Is de kwaliteit van de dienst verbeterd?

Het idee van big brother is watching us kan de prullenbak in. Onze grote broer heeft onvoldoende beeld waarmee hij zelf bezig is.

Ondertussen heb ik weer een werkende OV chipkaart. Vandaag stapte ik dan ook met goede moed in een bus in de zone waarvoor het abonnement geldig is. Het was een bus van Arriva. Stom! Dat had ik niet moeten doen natuurlijk, daar is mijn abonnement niet geldig natuurlijk. Ik mag alleen met de metro, tram in Amsterdam en met Connexxion bussen reizen.

Gelukkig kan ik het bedrag declareren…

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /www/wp-content/plugins/advanced-custom-fields-pro/includes/api/api-template.php on line 499