Stof tot nadenken

Hoe duurzaam is de kleding die wij dragen en op welke wijze gaat de modewereld om met het thema duurzaamheid? Vier inspirerende sprekers gingen bij het duurzaamheidscafé op geheel eigen wijze in op deze vragen.

Is de nieuwe man duurzaam gekleed?
De kleding die wij dragen wordt volgens Yildiz Celie in barre omstandigheden geproduceerd. Werkweken van 70 tot 80 uur zijn geen uitzondering, 10% van de CO2 uitstoot wordt door de kledingindustrie veroorzaakt, er wordt tweeënhalve kilo pesticiden gebruikt voor één kilo katoen, jaarlijks zorgt kleding alleen in Nederland voor 135 kilo restafval en de water voetafdruk van de productie van één shirt is 2700 liter water. Dan hebben we het nog niet eens over het overmatig wassen van onze eigen kleding nadat we het shirt hebben gekocht. De grootste verspilling vindt echter plaats na het productieproces. Bij overproductie worden grote partijen kleding vernietigd door merken als H&M om de prijzen laag te houden. Het hergebruik percentage van kleding in het westen is nog geen 35 procent.

Schone kleren campagne, Fair Wear Foundation en MADE-BY zijn voorbeelden van Nederlandse organisaties die de industrie willen verduurzamen door advisering en benchmarking. De detox campagne van Greenpeace laat zien dat een campagne gericht op de hearts and minds van de consument een enorm effect kan hebben. Het zijn dezelfde hearts and minds die modemerken als Kiss and Tell, Mud Jeans en Studio Jux willen bereiken met hun duurzame kledinglijnen. Zij zien de nieuwe man als een duurzaam geklede man.

Verduurzamen door kennis en informatie beschikbaar stellen
Remco Kouwenhoven van MADE-BY gelooft erin dat door middel van advisering aan grotere bedrijven en het gratis beschikbaar stellen van kennis en informatie aan kleinere ondernemers de kledingindustrie duurzamer kan worden. De in 2004 door Solidaridad opgerichte organisatie richt zich onder andere op de verbetering van het inkomen en de arbeidsomstandigheden van de werknemers.

De ervaring van MADE-BY is dat de grote merken de eigen productieketen niet goed kennen. Adriana Landegent van Ecologic Republic gaf aan dat dit te maken heeft met de verplaatsing van verantwoordelijkheden binnen de industrie. Grote bedrijven als C&A besteden hun productie uit aan leveranciers die in de landen zelf weer tussenpersonen zoeken. De neerwaartse druk van bovenaf zorgt ervoor dat de productiekosten enorm laag moet blijven, omdat er veel partijen bij gebaat zijn winsten te maken. De concurrentie is bovendien keihard en achter elke leverancier staat een rij alternatieven.

Met benchmarks en een scorecards wil MADE-BY bijdragen aan de kennisontwikkeling binnen de sector.

Diversiteit
Fioen van Balgooi werd tijdens haar studie gegrepen door milieuvriendelijk ontwerpen. Met Refinity gaat zij voor eco-effectief ontwerpen: het leven van een product zou in een cirkel moet verlopen, in plaats van lineair met als eindstation de afvalbak. Daarbij is een diversiteit aan materialen belangrijk, want een monocultuur van bio-katoen is ook niet wenselijk. De materialen moeten goed scheidbaar zijn, een lange gebruiksduur hebben, niet schadelijk zijn en liefst multifunctioneel. In mei 2011 won Refinity samen met Eco Couture I-CO materiaal award voor een multifunctionele zwangerschapsjurk.

Shoes that bloom
Christiaan Maats van OAT Shoes verwonderde ons met het verhaal over de totstandkoming van de schoenen die van 100% non toxic en volledig afbreekbare materialen zijn gemaakt. Het was bijzonder lastig om leveranciers van duurzame materialen te vinden. Uiteindelijk wisten ze via een Italiaanse ontwerpster van kleding voor reenactment groups de schoenen in productie te brengen. Met de schoenen wil Christiaan de industriële wereld van kopen en weggooien verbinden met de natuur waarin alles hergebruikt wordt.

Uit: Duurzaamheidscafé 13 februari over kleding en mode


Micha Lubbers avatar

Deel Dit ARtikel

Verder Lezen?