Verbied vluchten binnen een straal van 700 kilometer

Easyjet maakte recent bekend 670 arbeidsplaatsen te zullen schrappen, bovenop de vijfduizend al eerder aangekondigde ontslagen. Dat is voor elk van de betrokken werknemers een bittere pil. De krimp van Easyjet en zoveel andere luchtvaartmaatschappijen biedt echter ook een kans.

bron afbeelding: https://www.flickr.com/photos/robdammers/

De belasting van het milieu door de luchtvaartsector is de afgelopen jaren gegroeid. Zonder aanvullend beleid zal de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaartsector in de komende dertig jaar verdubbelen, zo is de verwachting. Dat is met oog op de klimaatdoelstellingen niet verantwoord. De huidige crisis biedt, hoe wrang ook, de mogelijkheid om van koers te veranderen.

Een vliegreis belast het milieu zeven tot elf keer zoveel als dezelfde reis per trein. Dit verschil is het grootst op korte reisafstanden van minder dan 700 km. Op een dergelijke afstand is de trein vaak al een comfortabel en snel alternatief. Toch voert KLM nog steeds vluchten uit tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel, ook al is er een directe en snellere verbinding per trein: een gotspe in tijden van een klimaatcrisis. Een verbod kan dergelijke uitwassen uit de wereld helpen.

Zo gek is dit niet: er worden al jaren steeds strengere duurzaamheidseisen gesteld aan bijvoorbeeld auto’s, waarom dan niet ook aan vliegtuigen? In het geval van de eerste gaat het om zuinigere motoren, in het geval van de laatste is het tijd om efficiëntere verbindingen af te dwingen.

De straal van 700 km kan voor de komende paar jaar een mooi uitgangspunt zijn. Wat betekent dit in de praktijk? Geen vluchten meer naar Parijs, Edinburgh en Berlijn, voorlopig nog wel naar Milaan en Stockholm. In de komende jaren kan vervolgens worden ingezet op verbetering van het internationale treinverkeer: minder vertragingen, snellere verbindingen, meer nachttreinen en langere boekingshorizons.

Een verbod op vluchten naar bestemmingen binnen een straal van 700 kilometer zal soms een langere reisduur betekenen. Dat hoeft, als de reis comfortabel is en probleemloos verloopt, geen probleem te zijn. Voor sommigen zal een prettigere reis niet opwegen tegen een kortere reis. Hoe vervelend ook, het is toch belangrijk dat een verbod er zo snel mogelijk komt. Het is niet uit te leggen dat vanwege een beetje ongemak de opwarming van de aarde wordt bespoedigd – met alle catastrofale gevolgen van dien. Het gaat daarnaast om een mentaliteitsverandering. We moeten er aan gaan wennen dat we niet meer zomaar overal naartoe kunnen vliegen. Dat is even vervelend. Na verloop van tijd zullen we er echter niet meer bij stilstaan, zoals bijvoorbeeld de vermindering van de hoeveelheid zout in ons dagelijks brood.